Supermarketin valaistus kuntoon yksinkertaisin keinoin

K-Supermarket Keskuskatu Riihimäellä oli tyypillinen ”suppari”, jonka laajan tuotevalikoiman ja korkeiden tilojen valaisijana toimivat loisteputket. Loisteputket olivat kuitenkin tulossa tiensä päähän, myymälätilat olivat turhan hämärät ja tuotevalikoima ei päässyt kunnolla esiin lattiarajasta ylähyllyille asti. Valaistusprojektiin lähtiessä myös myymälän tuotevalikoiman kattavuuden korostamista, värintoistoa ja ostajien ohjaamista oli hyvä miettiä.

  • Facebook
  • LinkedIn

Nykypäivänä vastaavat supermarketit ovat joko päätyneet kokonaisvaltaiseen valaisinuudistukseen tai loisteputkien vaihtoon led-putkiin, joista molemmat palvelevat myymälää mikäli perusasiat ovat kunnossa. Kokonaisvaltaisen valaistusremontin hyviä syitä voivat olla esimerkiksi valaisimien kehno tai käyttötarkoitukseen sopimaton sijainti, liian vähäinen määrä, huono kunto tai esteettiset tekijät. Jos vanhojen valaisinrunkojen sijainti, määrä, kunto ja ulkonakö ovat kuitenkin riittävän hyvät, pelkällä led-putkien vaihdolla saadaan mieletön muutos aikaiseksi. K-Supermarket Keskuskadulla päädyttiinkin nimenomaan led-putkien asentamiseen, jonka ohessa hedelmä- ja vihannesosastolle sekä palvelutiskille asennettiin kohdevalaisimet korostamaan valikoimaa.

  • Facebook
  • LinkedIn

Remontin jälkeen koko tuoteskaala erottuu

Uudistuksen jälkeen tämän riihimäkeläisen supermarketin valaistus takaa sen, että laaja tuotevalikoima ei jää hämärään edes alahyllyillä. Käytävillä on helppo kulkea, ja se matalimmallakin hyllyllä oleva keksipaketti pääsee mukaan ostoskärryihin. Yleisvalon määrä on sopiva pitämään mielen virkeänä ja ostosaappaat jalassa pidemmällekin iltaan, kuitenkaan häikäisemättä tai häiritsemättä ostajaa.

Hedelmä- ja vihannesosastolla ideana oli tuoda esille vihannesten kauniita värejä ja muotoja kohdevalaistuksen avulla, joka voidaan suunnata haluttuun tuotteeseen tai alueeseen ja on muovattavissa myymälän tai tarjousten muutosten mukaisesti. Kohdevalo paitsi korostaa tuotteen ominaisuuksia, myös ohjaa asiakasta valon osoittamaan suuntaan. Samaa tekniikkaa monesti käytetään esimerkiksi sisustus- ja vaateliikkeissä edesauttamaan haluttujen tuotteiden myyntiä.

  • Facebook
  • LinkedIn

  • Facebook
  • LinkedIn

Palvelutiskillä kohdevalaisimet ovat suunnattu osoittamaan tiskiin, ja tiskin takana henkilökunnan toimia valaisevat led-putket. Palvelutiskin valikoima erottuu selkeästi ja kutsuvasti, eikä led-valaisimista vapaudu turhaa lämpöä tuotteisiin. Palvelutiskin työntekijät toteavat, että ero vanhaan on huomattava – valoa on paljon enemmän ja työskentely on miellyttävämpää.

  • Facebook
  • LinkedIn

Kylmälaitteiden ympärillä myös lämpötilalla on merkitystä

Kylmäosastoille mentäessä valon määrällä on suuri merkitys, mutta yhtä suuri merkitys on valaisimien tuottamalla lämmöllä. Led-valaisimiin vaihtamisen jälkeen kylmälaitteiden kustannukset tyypillisesti laskevat, kun ylimääräisiä lämmönlähteitä ei ole. Säästöt riippuvat kyseisen myymälän kylmälaitetyypeistä, eli pääasiassa iästä. Nykyaikaiset suljettavat kylmälaitteet eivät luonnollisesti päästä kylmää karkaamaan samalla tavalla kuin vanhanaikaiset, avoimet mallit, ja etenkin avoimien mallien kanssa led-valaisimeen vaihtamisen hyöty on merkittävä. Ero on kuitenkin selkeä myös modernien kylmälaitteiden kanssa, ja nykyaikaisissakin myymälöissä esimerkiksi juustohyllyt ja -tiskit ovat yhä avoimia.

  • Facebook
  • LinkedIn

K-Supermarket Keskuskadulla myös takatilojen valaistus uusittiin.  Korkeissa ikkunattomissa tiloissa tunnelma jää helposti hämyiseksi, mutta led-putkilla takatilat on saatu miellyttävän kirkkaiksi – näin henkilökunta jaksaa pitää tuottavuuden yllä koko kahdeksan tunnin ajan.  Kylmiöissä led-valaisimien olematon lämmöntuotto nousee jälleen merkittäväksi eduksi.

  • Facebook
  • LinkedIn

  • Facebook
  • LinkedIn

Yleisesti led-valaistukseen siirryttäessä myymälän sähkölaskut laskevat merkittävästi, joissain tapauksissa jopa -50%. Led-valaisimet mielletään pitkän käyttöikänsä (n.50000h) ansiosta myös kestävän kehityksen mukaisiksi, ja ne edesauttavat myymälän vihreämmän brändi-imagon luomista. Pitkä käyttöikä takaa pienemmät huoltokulut, joka sekin tuo kauppiaalle säästöjä.

Miksi siirtyä led-valaistukseen?

Kaikenkaikkiaan myymälän valaistuksen päivittämiseen led-valaisimiin on kuusi hyvää syytä:
– sähkölaskujen reipas aleneminen
– asiakastyytyväisyyden kasvu kohentuneen virkeystilan ja helpomman navigoitavuuden kautta
– työntekijäviihtyvyyden kasvu
– työntekijätuottavuuden kasvu (virkeystila, vähemmän sairaslomia)
– positiiviset muutokset ostokäyttäytymisessä, ostajan ohjailtavuus
– vihreämpi brändi-imago.

  • Facebook
  • LinkedIn

 

Kiitos K-Supermarket Keskuskadulle mukavasta projektista!  Jos olet kauppias ja lähitulevaisuudessa siintää remonttisuunnitelmia, harkitse samalla päivittäväsi myymälän tai supermarketin valaistus nykyaikaisiin, laadukkaisiin led-valaisimiin Tomi ja Marietta Salosen sekä lukuisten muiden kauppiaiden tapaan.

K-Supermarket Keskuskadun valaistusremontissa käytetyt tuotteet:

LED EXPERTS T8 putki, BASIC 1500mm, 25W, 4000K, kirkas. 

LED EXPERTS spottivalaisin, 25W, 4000K.