Automaalaamon valaistus vaatii aina ammattimaista toteutusapua valaistussuunnittelijalta. Kun koko työnkuva keskittyy oikeisiin värivalintoihin ja onnistuneeseen häivytykseen, tulee valaistuksen olla optimoitu palvelemaan tavoitteita.
Hyvä valaistus ehkäisee tilkkutäkki-efektin
Jokainen meistä autoilevista suomalaisista tarvitsee yleensä jossain vaiheessa elämäänsä automaalaamon apua pienten tai suurempien kolhujen korjauksissa, tai kenties suolattujen teiden innoittamien ruostevaurioiden paikkaamisissa. Suuri osa meistä on myös ollut siinä ikävässä tilanteessa, jossa aurinkoisena päivänä huomaatkin, että vauriokorjattu etupuskurisi onkin erisävyinen kuin muu autosi, tai oven maalauksen häivytys ei ole onnistunut aivan toivotulla tavalla. Toisia nämä pienet värivirheet eivät juuri häiritse, kun taas toiset saattavat menettää yöunensa tilkkutäkkiahdistuksen alla. Viimeistään myyntivaiheessa värivirheet kostautuvat ajoneuvon arvonalenemisen kautta, kun ostaja tutkaileekin autoasi huomattavasti sinua kriittisemmillä silmillä.
Automaalaamot eivät koskaan tee värivirheitä tai huonoja häivytyksiä tahallisesti – voi olla, että heidän valaistuksensa alla väri on sopinut pohjaan erinomaisesti, eikä virhe ole ollut havaittavissa. Jotkut virheet vaativat tietynsävyistä valoa noustakseen esiin. Päivänvalo on usein armottomin värivirheiden paljastaja.
Minkälaisilla valaisimilla toteutetaan onnistunut automaalaamon valaistus?
Jotta värivirheet havaitaan ajoissa ja ne voidaan mahdollisimman tehokkaasti ehkäistä, tulee automaalaamon valaistus suunnitella erinomaisten värintoisto-ominaisuuksien ympärille. Valon sävyn on myös hyvä olla puhdas ja päivänvalomainen, kuten ulkona, jossa ajoneuvoa kuitenkin useimmiten käytetään. Vanhanaikaisin valaistusmenetelmin sisätiloissa sijaitsevat automaalaamot onkin haastavaa saada valaistua oikean sävyisillä ja riittävät värintoisto-ominaisuudet omaavilla valaisimilla. Automaalaamoiden ehdoton valaisinvalinta onkin 5500 kelvinin, yli 80 CRI:n (mielellään 90CRI) LED-valaisin, joka toistaa värejä luonnollisesti päivänvalomaisessa ympäristössä. Lue lisää CRI:stä tästä, ja kelvin-arvosta tästä.
Jos valaisimien värintoistoindeksi putoaa alle 80 CRI:n, alkavat värit vääristyä reippaasti. Hyvältä vaikuttava värivalinta voi osoittautua aivan liian lämpöiseksi tai viileäksi päivänvaloon saapuessa. Tämä lisää reklamaatioiden ja turhan työn määrää sekä leikkaa automaalaamon katetta. Kelvin-arvoltaan liian matala valaisin taas muuttaa värejä kellertäviksi. Kummankin ominaisuuden on oltava kunnossa, jotta auton maalaus onnistuu mahdollisimman hyvin.
Valaistus vaikuttaa työssäjaksamiseen
Automaalaamoympäristössä oleellinen osa työtä on myös kokonaisuuksien hyvä hahmottaminen sekä pikkutarkka viimeistelytyö, joka vaatii omalta osaltaan riittävän tehokasta valaistusta, joka eliminoi varjot sekä maksimoi näkyvyyden häikäisemättä ja heijastamatta liikaa auton maalipinnasta. Riittävän tehokas, päivänvalomainen valaistus auttaa lisäksi automaalareiden työssäjaksamisessa – silmät väsyvät helposti yksityiskohtiin keskittyessä jos valaistus on kehno, ja mielikin painuu alas. Oikeanlainen valaistus lisää automaalaamotyöntekijöiden hyvinvointia ja jaksamista, sekä vähentää sairaspoissaoloja ja voi potentiaalisesti jopa pidentää työuria. LED-valaisimet valittaessa myös sähkölaskut voivat pienentyä automaalaamoympäristössä jopa 50%.
Kun automaalaamon valaistus vaatii työstämistä, ota aina yhteyttä valaistusalan ammattilaiseen, joka suunnittelee valaistuksesi tilasi erityispiirteet huomioiden palvelemaan automaalaamotyön tarpeita.