Myymäläsuunnittelu on monimutkainen, kokemusta, kaupallista ymmärrystä ja visuaalista hahmottamista vaativa laji. Myymälän tai marketin remontoimis- tai rakentamisvaiheessa apuun tarvitaankin myymäläsuunnittelun ammattilaista suunnittelemaan myymälän pohjakuvaa ja mahdollisia asiakaspolkuja yhdessä kyseisen alan ammattilaisen, yleisimmin kauppiaan, kanssa. Siinä missä menneinä vuosina asiakkaita ohjattiin lähinnä rakenneratkaisuilla, toimii nykyään myös tehokas ja suunnitelmallinen valaistus myös asiakaspolun tehokkaana ohjaajana.

 

Jotta valaistuksella voidaan systemaattisesti ohjata asiakasta toivottuun suuntaan, tarvitaan myymäläsuunnittelun ammattilaisen lisäksi paikalle valaistuksen asiantuntija, jonka kanssa toteutetaan yksityiskohtainen valaistussuunnitelma myymälän pohjakuvan yhteyteen. Valaistussuunnittelijan löytää usein valaisimien maahantuojalta, ja palvelu sisältyy yleisesti valaisimien hankintakustannuksiin. On järkevää perehtyä useampaan maahantuojaan ja tutustua heidän toteuttamiinsa projekteihin – kokenut kehäkettu tuntee jo Akilleen kantapäät ja osaa opastaa myös optimaalisen pohjan luonnissa.

  • Facebook
  • LinkedIn

Mutta miten toteutetaan valaistus asiakaspolun ohjaajana?

 

Kun pohjakuva on olemassa, tulee kauppiaan määrittää mahdolliset hyllykartat ja havainnollistaa eri tuotteiden sijainnit ympäri myymälän. Kauppiaan ja myymäläsuunnittelijan tulee määrittää suuren volyymin tuotteiden sekä matalan volyymin tuotteiden sijainnit niin myymälä- kuin hyllytasoillakin. Päivittäistavarakaupoissa on mietittävä halutaanko asiakas käyttää kaupan perällä perus kulutustuotteiden kuten maidon perässä, vai halutaanko liikkumisesta tehdä nopeaa, jolloin voidaan menettää liikevaihdossa heräteostoksissa. Tähän vaikuttaa paljon myymälän tyyppi – onko kyseessä liikennemyymälä, supermarket, vai kenties hypermarket? Vaate- ja muissa myymälöissä pohjakuvassa tulee olla tiedossa sesonkituotteiden sijainnit, kampanjatuotteiden sijainnit, sekä perustuotteiden sijainnit.

  • Facebook
  • LinkedIn

Päivittäistavarakaupat:

  • Huolehdi, että myymälän perusvalaistus on kunnossa. Valon tulee riittää valaisemaan tasaisesti tuotteet aina ylähyllyiltä alahyllyille saakka. Näin pidät varastosi kierron nopeana myös matalan volyymin tuotteiden kohdalla sekä helpotat asiakkaiden etsintätöitä.
  • Riittävän kirkas ja värisävyltään päivänvalomainen yleisvalaistus pitää asiakkaasi (ja työntekijäsi) virkeinä ja lisää tutkitusti ostosaikaa.
  • Kun olet määrittänyt toivotun asiakaspolun, valaise se houkuttelevasti ja ohjaavasti valaistussuunnittelijan avulla ja sijoita polun varrelle kampanjatuotteita. Saat asiakkaat kiinnittämään näihin huomiota lisäämällä yleisvalaistuksen joukkoon tehokkaita kohdevalaisimia, jotka herättävät kampanjatuotteidesi värit ja korostavat alueita sopivasti.
  • Arkiset elintarvikkeet löytävät tiensä jokaisen asiakkaan kärryyn – pyri siis luomaan korostetun valaisun alueita arkisten elintarvikkeiden lähettyville. Katse kiinnittyy näin huomaamatta korostamillesi alueille, ja mukaan tarttuu enemmän.
  • Hedelmä- ja vihannesosasto on hyvä alue käyttää pelkästään kohdevalaisimia, jolloin katonrajaan syntyvät varjot luovat kontrastia ja hedelmien upeat värit pääsevät kohdevalaisimien avulla hienosti esille. Tämä houkuttelee asiakkaat hedelmien ja vihannesten luokse.
  • Voit halutessasi jättää asiakaspolun ohjaamisen jopa pelkästään valaisun varaan käyttämällä radikaalempeja kontrasteja myymälän eri alueilla.

Lue lisää vähittäiskaupan valaistuksesta tästä. 

 

  • Facebook
  • LinkedIn

Muut myymälät:

  • Houkuttele asiakas sisälle tehokkaalla ja suunnitelmallisella näyteikkunavalaistuksella.
  • Huolehdi myymälän valotasosta – riittävä, päivänvalomainen valaistus pitää asiakkaasi virkeänä ja pidentää tutkitusti ostosaikaa.
  • Valitse yleisvalaisimet jotka tarjoavat tasaisen näkyvyyden niin matalalla kuin korkeallakin sijaitseviin tuotteisiin. Tämä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja nopeuttaa hitaammin liikkuvien tuotteiden kiertoa.
  • Valaise haluamasi asiakaspolku ympäristöä tehokkaammin. Näin ohjaat asiakkaasi automaattisesti toivomaasi suuntaan.
  • Asettele sisäänkäynnin luokse koukkutuotteita, kuten kauden uutuuksia tai kampanjatuotteita, ja kohdevalaise ne houkuttelevasti, mielellään myymälän ulkopuolella vallitsevaa valotasoa tehokkaammin.
  • Hyödynnä kohdevalaisimia, joita voit kääntää ja säätää tarvittaessa! Näin voit vaikuttaa asikkaiden liikkumiseen myymälässä sekä varaston kiertoon korostamalla haluamiasi tuotteita vain kohdevalaisimia kääntämällä.
  • Asettele korkean volyymin tuotteet myymälän perälle, ja sijoittele lähelle tuotteita joita erityisesti haluat myydä – esimerkiksi samantyyppisiä, paremman katteen tuotteita, tai korkean volyymin tuotteita täydentäviä vaihtoehtoja. Valaise nämä alueet kohdevalaisimilla kiinnittääksesi niihin erityistä huomiota.
  • Huolehdi valaisimien värintoistokyvystä, jotta kaikki tuotteesi näyttävät realistisilta!

Lue lisää vaatekaupan valaistuksesta tästä. 

Jotta valaistus toimii asiakaspolun ohjaajana, tulee valaisimien olla oikeanlaiset. Saadaksesi riittävän valotehon sekä optimaalisen värintoiston ja tunnelman on sinun järkevää käyttää moderneja ja ekologisia LED-valaisimia, jotka samalla säästävät sähkönkulutuksessa merkittäviä summia. Vertaile eri toimittajien vaihtoehtoja, mutta älä keskity pelkästään esimerkiksi ilmoitettuun valotehoon – LED-valaisimien laaduissa on huomattavia eroja. Valitse toimittaja, jolla on kokemusta myymälävalaistuksesta, näyttöjä ja luotettavuutta.