Jokainen meistä on joskus tuskaillut ostotilanteessa huonon valaistuksen kanssa. Menneinä vuosina ongelmana on ollut lähinnä hehkulamppuille ominainen himmeys ja lämmin värilämpötila, joka ei tuo tuotteita esille halutulla tavalla, saa asiakkaat uneliaiksi ja jarruttaa näin maksimaalista ostokäyttäytymistä sekä ideaalin valinnan tekoa juuri itselle. Jokin tuote saatetaan valita kaupassa vallitsevan valaistuksen nojalla, ja kotona huomataan, että nyt on tullut tehtyä aivan vikaostos – sitten ärräpäät lennellen kipitellään palauttamaan tuotteita.
Valaistuksen vaikutus ostokäyttäytymiseen on monin eri tutkimuksin mitattu ja myös omakohtaisen kokemuksen kautta havaittu ilmiö johon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota yrityksen tiloja suunniteltaessa. Jo fysiologisistakin syistä nykypäivänä vanhentunut, himmeä ja lämmin valo on opittu yhdistämään iltaan ja rauhoittumiseen, ja näin se toimii myös liiketilassa. Asiointiin käytetty aika lyhenee, asiakasta väsyttää, silmät väsähtävät. Ääritilanteessa liian himmeä valaistus voi laukaista päänsärkyä ja huonovointisuutta esimerkiksi huononäköisissä yksilöissä, kun keskittymiskyvystä liian suuren osan joutuu kohdentamaan ympäristön tutkimiseen.
Nykyaikaistetuissa liiketiloissa ongelman kimppuun on käyty siirtymällä led-valaistukseen. Kun värilämpötilaa liu-utetaan kylmempään, tasaisen valon määrää lisätään ja liiketilakokonaisuudesta luodaan valon keinoin avarampi ja selkeämpi, luo se asiakkaalle päivänvalomaisen vaikutelman pitäen mielen ja keskittymiskyvyn skarppina. Hyvässä ja tasaisessa valaistuksessa tuotteet väreineen erottuvat selkeästi ilman silmien väsymistä, ajatus pysyy vapautuneempana ja ihminen on virkeä. Ostoksiin käytetty aika pitenee, myyntimäärät kasvavat ja pirteämpi, helpommin koordinoiva asiakas on myös tyytyväisempi asiakas.
Viime vuosien aikana monet isot yritykset ovat toteuttaneet asiakastutkimuksia valaistuksen muutosten vaikutuksista asiakkaisiin. Valaistuksen päivittämisen jälkeen asiakkaita ja työntekijöitä on haastateltu, ja muutama asia on noussut erityisen hyvin esille:
– tilojen avaruudentunnun lisääntyminen
– näkyvyyden parantuminen
– jaksamisen kohentuminen
– virkeystilan nousu.
Kärjistettynä esimerkkinä valon vaikutuksesta itseen voisi käyttää vertailua talven ja kesän välillä. Kun pääset talvella töistä kello viiden tienoilla olet yleensä jo täysin valmis käpertymään sohvannurkkaan Netflixin pariin. Kesällä päästessäsi samoihin aikoihin töistä mietit, että pitäisiköhän ryhtyä pihahommiin. Vaikka esimerkki on kärjistetty, se on hyvinkin toimiva, ja samat prinsipaalit vaikuttavat asiakaskäyttäytymiseen sekä asiakastyytyväisyyteen ja viihtyvyyteen. Valaistuksen täytyy palvella tarkoitusta ja asiakasta. Se ei saa olla liian himmeä, mutta se ei saa myöskään häikäistä! Tämän takia valaistuksen suunnittelussa kannattaakin käyttää ammattilaisen apua, joka luo tiloihin juuri oikeanlaisen valaistuksen nostamaan tuotteet esiin oikean värisinä ja näköisinä, piristämään asiakasta ja henkilökuntaa, sekä myös valon keinoin ohjailemaan asiakasta toivottuihin suuntiin vaikkapa kampanjatuotteiden pariin. Virkeä ja tyytyväinen asiakas on yritykselle timanttia!
Lataa maksuton oppaamme LED valaistuksen hankintaan alla olevasta linkistä.
https://www.stoneh.fi/ostajanopas/