Autoliikkeen valaistus suunnitellaan aina liikekohtaisesti, sillä lukuisat eri muuttujat vaikuttavat toteutettavan valaistuksen ominaisuusvaatimuksiin. Valaistuksen suunnittelu on hyvä aloittaa jo remontin tai rakennusprojektin alkuvaiheessa, sillä luonnonvalon määrä, sen liikkeeseen muodostamat polut sekä yleinen tunnelma vaikuttavat keinotekoisen valaistukseen teho- ja sijaintivaatimuksiin.
Koko tila- ja valaistussuunnittelun perusta lähtee brändistä. Onko kyseessä pienempi vaihtoautokauppaan keskittynyt yritys, vai kenties uusien autojen myyntiin keskittynyt brändiliike? Laakkosen ja Tompan Vaihtoauton vaatimukset poikkeavat reilusti toisistaan. Kun mukaan lisätään vielä työajoneuvoihin keskittynyt pakettiautojen spesialisti, voidaan todeta, että liikkeen valaistusominaisuuksien vaatimukset vaihtelevat reilusti eri toimijoiden välillä.
1. Brändillä myyvien liikkeiden valaistus
Brändillä myyvät liikkeet keskittyvät uusien tai vähänajettujen ajoneuvojen myyntiin. Tällöin hinnat nousevat korkeiksi, ja ostos tehdään tunteella. Ajoneuvojen tulee näyttää erityisen hyvältä liikkeen valaistuksessa, ja tunnelman tulee olla mukaansatempaava ja mielikuvitukselle sijaa antava – jokaisen sisääntulijan tulee voida kuvitella itsensä hyväntuulisena ja tyytyväisenä esiteltävissä ajoneuvoissa. Tunnelmanluojina käytetään usein sisäänkäynnin läheisyyteen sijoitettujen erikoismallien korostamista esimerkiksi korokkein ja kohdevalaisimin. Vaikka uusin avo-M4 ei ehkä olisi se, mitä asiakas on etsimässä, herää hänessä kuitenkin tunteita ja haavekuvia. Sisäänkäynnin luona luotu innostus johdetaan sitten juuri omiin tarpeisiin osuvaan ajoneuvoon, joka on myös tunnelmallisen valaistuksen korostamana. Tunteen jälkeen ostosta aletaan perustelemaan järjellä muunmuassa varuste- ja voimansiirtotietojen avustamana.
Valaistuksen tunnelmallisuuden onnistumisessa vaikuttavat luonnonvalon määrä, valaisimien sijoittelu, valaisimien määrä, asiakaspolun luonti valaistuksen keinoin sekä valaisimien värintoisto- ja häikäisyominaisuudet. Vaikka tunnelma pyritään pitämään houkuttelevana ja lämminsävyisiäkin valaisimia on joskus järkevää käyttää, on tärkeää, että ajoneuvojen värit toistuvat samanlaisina kuin ne toistuisivat ulkona. Tällä saadaan ensinnäkin korostettua erikoisvärejä jotka eivät sisätiloissa toistu optimaalisesti, ja toisekseen minimoitua negatiiviset tunteet värin muutoksista ja virheostoksista. Ajoneuvojen kauppaan kuuluu toki aina koeajo, mutta etenkin uusissa malleissa, joissa koeajoyksilö on usein musta, on kaikkien värien realistinen edustus hyvä olla tarjolla myymälätiloissa. Brändiliikkeen tulee kiinnittää huomiota myös pihavalaistukseen sekä näyteikkunavalaistukseen, jotta tunnetta saadaan herätettyä huomionnappaajilla myös ohikulkijoissa. Riittävän tehokas pihavalaistus toimii osaltaan myös turvallisuustekijänä asiakkaiden liikkumisen kannalta.
Näyttäviä tiloja ja korkeita ikkunoita
Koska uusia autoja myyvät liikkeet on usein suunniteltu näyttävästi ja tilat voivat olla korkeat sekä ikkunapinta-alaa reippaasti, on huolehdittava valaisimien riittävästä valaisutehosta sekä sisustussuunnittelun tukemisesta. Kesäaikana suuret ikkunapinta-alat myös helposti nostavat sisätilojen lämpötiloja korkeiksi, jolloin järkevin vaihtoehto on lämmöntuotoltaan minimaalinen LED-valaisin. LED-valaistuksen hyödyntäminen luo osaltaan myös vihreämpää brändi-imagoa, ja energiatehokkuutensa ansiosta ne kuluttavat alle puolet perinteisten valaistusratkaisujen sähkötarpeista. Tämä mahdollistaa edullisen tila- ja näyteikkunavalaistuksen myös iltaisin ja öisin. LED-valaisimien pitkä käyttöikä ja huoltovapaus pitää osaltaan yllä brändin hyvää imagoa, kun valaisimista ei pala yksi siellä, toinen tuolla – korkeissa tiloissa valaisimien vaihtoon vaaditut nostimet eivät myöskään täydennä high-end-tunnelmaa.
Paras ratkaisu uusia brändiautoja myyvissä liikkeissä on useimmiten yhdistää erityyppisiä ja valaistusominaisuuksiltaan erilaisia LED-valaisimia liikkeen eri alueilla, valaistus- ja tilasuunnittelijan opastuksella. Yleisvalon värisävy on oltava välissä 4000K-5500K, värintoistoindeksin yli 85CRI, ja häikäisyasteen matala. Valaisimen värisävyn valintaan vaikuttaa myös tilojen yleinen värisävy sekä luonnonvalon määrä.
2. Vaihtoautoliikkeiden valaistus
Vaihtoautokauppaan keskittyvissä autoliikkeissä valaistuksen vaatimukset poikkeavat hieman brändimyymälöistä. Asiakaskunta koostuu sekalaisesti tunneostoksia ja järkiostoksia toteuttavista henkilöistä, ja molempien tarpeet tulee huomioida. Liikkeen asiakaskunnan painotteisuudesta riippuen autoliike suunnitellaan joko herättämään fiilistä sisäänastuessa spesiaaliyksilöillä, tai vaihtoehtoisesti luomaan helppouden ja luotettavuuden tunnetta esittelemällä esimerkiksi vähänajettuja farmareita sisäänkäynnin edustalla. Yleisesti vaihtoautoliikkeen pohjasuunnitelma ja valaistus toteutetaan jälkimmäisen mukaan.
Brändimyymälöistä poiketen vaihtoautoliikkeet eivät useinkaan omista tiloja, joiden seinät ovat viisimetristä lasia ja lattiat marmoria. Tämä vähentää luonnonvalon määrää ja lisää hyvän yleisvalon sekä tunnelman vaatimuksia. Onkin suositeltavaa toteuttaa valaistussuunnitelma ensisijaisesti hyvän yleisvalaistuksen lähtökohdasta, joka saadaan aikaiseksi esimerkiksi 4000K-5500K LED-putkilla tai -paneeleilla. Valaisimien hyvät värintoisto-ominaisuudet (yli 85CRI) ovat myös ensisijaisen tärkeät käyttöautoa etsiessä – monia voi ahdistaa auringonvalossa räikeän oranssiksi muuttuva, sisällä punaiselta näyttänyt maalipinta. Toistamalla värit realistisesti sisätiloissa minimoidaan työntekijöiden turha työ sekä asiakkaiden harmitukset.
Katseiden ohjausta oikeaan suuntaan
Kun hyvä yleisvalaistus on toteutettu, kannattaa vaihtoautoliikkeissäkin valikoida myymälästä muutama kohta, joita korostetaan ja jonne asiakkaiden katseet ohjataan. Näille alueille voidaan sijoitella joko tunnelmanherättäjiä tai esimerkiksi pitkän päivän autoja, joille toivotaan erityistä huomiota. Jotta autojen välistä tunkevien asiakkaiden tuottamat ikävät kylkinaarmut minimoidaan, on asiakaspolkua myös hyvä hahmotella myymälään ajoneuvojen sijoittelun lisäksi myös valaistuksen keinoin.
Vaihtoautoliikkeissä ajoneuvot koeajetaan poikkeuksetta. Normaalisti liikkeen työntekijä rullaa auton ulos, ja potentiaalinen ostaja tutkii ajoneuvon pihan puolella ennen ratin taakse hyppäämistä. Koska meitä suomalaisia kurittaa välillä vuotuinen sääilmiö nimeltään talvi, on pihavalaistuksen jatkuttava riittävänä ja värejä hyvin toistavana – tämä lisää myös asiakkaiden turvallisuutta pihan puolella.
Vaihtoautoliikkeet ovat usein yhden tai kahden yrittäjän omistuksessa olevia, liikevaihdoltaan maltillisia yrityksiä. Tästä syystä valaisinten energiankulutukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. LED-valaisimien avulla sähkölaskuissa voi säästää yli 50%, ja huoltokulut ovat murto-osa loisteputkien vastaavista.
3. Työajoneuvoja myyvien liikkeiden valaistus
Työajoneuvojen kauppa on järjen ajamaa, käytännöllisen ja omiin tarpeisiin sopivan yksilön etsimistä, jossa puhutaan yleisimmin pakettiautoista. Työajoneuvoja ostetaan niin uusina kuin käytettyinä, ja uusien ostajat luottavat hieman enemmän tunteeseen kauppaa tehdessään. Pääasiassa myynti tapahtuu kuitenkin järkiperustein. Ajoneuvot ovat kuitenkin usein hyvinkin arvokkaita, joten puitteiden pitää olla ammattimaiset ja luottamusta herättävät.
Työajoneuvoja myyvässä liikkeessä valaistuksen tärkein ominaisuus on luoda erinomainen yleisvalon taso, joka valaisee korkeat ajoneuvot tasaisesti katosta helmoihin asti. Työautojen värileikittely ei ole kovin radikaalia, vaan sävymaailma kulkee yleisesti tutuissa ja turvallisissa harmaissa, sinisissä, mustissa, valkoisissa ja punaisissa. Värien eri nyanssit on kuitenkin hyvä tuoda esille tarjoamalla värintoisto-ominaisuuksiltaan realistinen, päivänvalomainen ympäristö. Käytetystä ajoneuvosta puhuttaessa tasainen, hyvin värejä toistava valaistus auttaa ostajaa myös havaitsemaan nirhaumat ja lommot, jotka on parempi huomata ennen kuin jälkeen kaupan mielipahan minimoimiseksi.
Pakettiautojen kanssa toimiessa valaistukseen kohdistuu kuitenkin omat haasteensa, sillä valon määrän tulisi olla riittävää saavuttamaan myös suurten autojen sisätilat kohtuullisesti. Voikin olla järkevää harkita hyvän yleisvalaistuksen lisäksi alemmas seinille sijoitettavia, matalan häikäisyasteen LED-valaisimia, jotka valaisevat paremmin myös ajoneuvojen sisätilat. Kohdevalaisimia voi käyttää, mutta niiden sijoittelu liikkeessä vaatii erityistä huomiota – pakettiauton kattoon sojottava kohdevalaisin ei tuo minkäänlaista lisäarvoa.
Jos sittenkin hieman tunnelmaa?
Työajoneuvoja myyvissä liikkeissä tunnelmanluonti ei ole prioriteetti numero yksi, mutta järkevä lisä etenkin uusiin ajoneuvoihin keskityttäessä. Valon värisävyillä ja kohdennuksilla voi leikitellä tietyillä alueilla, jolloin osaa kalustosta saadaan nostettua esiin houkuttelevasti. Tässä on kuitenkin hyvä käyttää ammattilaisen apua, sillä korkeiden ajoneuvojen järkevä valaiseminen on haastavampaa kuin henkilöautojen valaiseminen. Esimerkiksi uusi Vito on linjakas ja näyttävä, ja valaistuksen avulla näitä ominaisuuksia voidaan korostaa helposti ja tehokkaasti.
Hyvä valaistusratkaisu koostuu usein joko kattoon sijoitetuista 4000K-5500K LED-putkista tai -paneeleista, joiden teho ja värintoistoarvot ovat kohdillaan, sekä alemmas sijoitetuista, matalan häikäisyasteen LED-valaisimista. Näin sähkönkulutus pidetään minimaalisena (vähintään -50% loisteputkista), huoltovälit pitkinä, ja valaistus palvelee asiakasta optimaalisesti. Pihavalaisimien tehosta, sävystä ja värintoisto-ominaisuuksista on lisäksi huolehdittava, jotta koeajettavat yksilöt näyttävät realistisilta myös hämärässä.